Blog

Водіння авто з АКПП. Корисна порада

< h1>водіння авто з АКПП. Корисні поради

В даний час існує безліч варіантів трансмісії, відмінних від звичайної механічної («ручної») КПП, які полегшують роботу водія, хоча і вимагають від нього певних навичок. Найбільш поширена гідромеханічна коробка передач (ГМП). Є також електронно керовані коробки передач, в тому числі адаптивні, автоматичне зчеплення, SMT, кліноременний Варіатор.
Гідромеханічні коробки передач (ГМП)
У США гідромеханічними коробками обладнають 98% легкових автомобілів, що випускаються, в Японії-60% , в Німеччині-30%.
Незважаючи на різноманітність конструкцій, встановилася загальна для більшості ГМП схема. Одним з основних вузлів гідромеханічної передачі є гідротрансформатор, який служить для автоматичного і безступінчатого зміни крутного моменту двигуна (аналог зчеплення в механічній трансмісії). Всередині гідротрансформатора знаходиться три лопатевих колеса: насос, з’єднаний з валом двигуна, турбіна і реактор. Під час роботи двигуна він повністю заповнюється маслом під тиском, яке здійснюючи складне рух, що передає крутний момент двигуна від насосного колеса на турбіну. Другий основний вузол гідромеханічної передачі — автоматична механічна передача (власне коробка передач). Вона складається з планетарного механізму (ряди шестерень), системи управління планетарним механізмом (фрикційні зчеплення і гальмівні стрічки, муфти вільного ходу) і системи гідравлічного керування. За допомогою включення і виключення в певній послідовності фрикційного зчеплення і гальмівних стрічок відбувається перерозподіл крутного моменту двигуна в планетарному механізмові.
Систему управління АКПП умовно можна розділити на три частини:

    < li > формуючу сигнали стану АКПП та органів її управління,< / li>
    < li>аналізує < / li>

  • виконавчу.

У випадку «гідравлічної» АКПП працездатність всіх цих трьох частин забезпечує система гідравлічного управління, яка являє собою різні гідравлічні клапани, що забезпечують підтримання певних тисків, перемикання передач в автоматичному режимі (або за бажанням водія), плавність і безударность перемикання передач.
Для здійснення роботи гідропередачі застосовується масляний насос. Він подає масло в вузли управління планетарним механізмом, в систему гідравлічного управління, а також в гідротрансформатор і систему мастила коробки передач.

«Електронні» АКПП

У разі електронної АКПП всі сигнали формуються електричним шляхом, і тільки в кінці ланцюжка керуючих сигналів використовується гідравліка. Крім того, для аналізу інформації, що надходить і прийняття рішення використовується комп’ютер. Це дозволяє зробити систему управління АКПП більш гнучкою, забезпечує недоступні для гідравлічної системи управління режими роботи АКПП.
Бортовий трансмісійний комп’ютер може бути виконаний як у вигляді окремого пристрою, так і бути поєднаний з блоком управління двигуном. В трансмісійний комп’ютер надходять сигнали з різних датчиків (швидкості, кута відкриття дросельної заслінки, положення РВД, температури масла АКПП та ін). Він обробляє цю інформацію і виробляє команди виконавчим пристроям в АКПП (соленоидам).
Комп’ютер виконує й іншу функцію-контролю та діагностики несправностей. У разі виникнення серйозних проблем система управління переходить в режим захисту АКПП. Аварійний режим супроводжується миготінням, або постійною індикацією на панелі приладів одного з сигналів, пов’язаних з роботою АКПП. Він не припускає експлуатації автомобіля і служить тільки для того, щоб дістатися до сервісу і усунути несправність. Проблеми з перемиканням передач, погана динаміка, ривки, «удари» можуть бути обумовлені несправністю самої трансмісії, так і проблемами з проводкою і датчиками, а також несправним трансмісійним комп’ютером.

Адаптивні автоматичні коробки передач

Бортовий комп’ютер стежить за манерою водія керувати автомобілем, підлаштовуючись відповідним чином під неї. Крім того, в алгоритм роботи такого комп’ютера закладено облік зносу в АКПП фрикційних елементів управління. Все це призводить не тільки до підвищення комфортності поїздки, але і до підвищення його ресурсу і економічності.
Autostick (Steptronic, Tiptronic)
Це система керування роботою АКПП, в якій передбачено напівавтоматичний режим управління, тобто команду на перемикання передачі дає водій, а якість цих перемикань забезпечує система управління. Реалізується він тільки на автомобілях, що мають електронну систему управління АКПП. РВД тут має спеціальне положення, в якому включається режим Autostick. Щодо цього положення є два протилежних, не фіксуються положення РВД, для перемикання на вищу або нижчу передачу.
Трансмісійний комп’ютер при цьому не перестає контролювати дії водія і не дозволить йому, наприклад, рушити з вищої передачі, або вибрати передачу таким чином, щоб оберти двигуна перевищили допустимі. За бажанням водія можна перейти і на звичайний автоматичний режим управління, перевівши РВД в положення “D”.
Положення важеля вибору діапазону
Важіль вибору діапазону (РВД) роботи коробки передач (його ще називають «селектором») має кілька положень, які мають буквене і цифрове позначення. Кількість цих положень у різних моделей автомобілів різні, але на всіх автомобілях обов’язково є положення, позначені буквами «р», «R» і «N».
«P» (parking, парковка). Вибирається при тривалій стоянці автомобіля. У цьому положенні РВД в АКПП вимкнені всі елементи управління, а її вихідний вал заблокований трансмісійним гальмом, тому рух автомобіля неможливо. На цьому режимі дозволений запуск двигуна. Двигун працює на холостому ходу.
«R» (reverse, задній хід). Задній хід. Переклад важеля в положення «R» під час руху може призвести до виходу з ладу коробки передач та інших елементів трансмісії. У цьому положення РВД запуск двигуна Неможливий.
«N» (neutral, нейтраль). Використовується для буксирування автомобіля. У коробці передач вимкнені або всі елементи управління, або включений тільки один. Механізм блокування вихідного валу при цьому вимкнений, тобто автомобіль може вільно переміщатися. На цьому режимі дозволений запуск двигуна.
Для четырехскоростных коробок передач РВТ діапазону має, як правило, чотири положення руху вперед: «D», «3», «2» і «1» («L»). З цих положень запуск двигуна Неможливий.
«D» (drive, їхати) — основний режим руху. Він забезпечує автоматичне перемикання з першої по четверту передачу. У нормальних умовах руху рекомендується використовувати саме його.
«3» — дозволено рух на перших трьох передачах. Рекомендується використовувати при русі по горбистій дорозі або в умовах частих зупинок.
“2” – дозволено рух тільки на першій і другій передачах. Рекомендується використовувати на звивистих гірських дорогах. Перемикання на третю і четверту передачі заборонено.
“1” – дозволено рух тільки на першій передачі. Цей діапазон дозволяє максимально реалізувати режим гальмування двигуном. Він рекомендується при русі на крутих спусках.
Оverdrive (»OD”) означає підвищувальну передачу. Рекомендується використовувати для розміреної, економічної їзди на магістралі. Часто, щоб не змінювати шкалу діапазонів важеля перемикання, включення четвертої (підвищує) передачі здійснюють кнопкою, розташованої на важелі або на панелі приладів.
В даний час зустрічаються збільшені шкали діапазонів важеля перемикання передач (до семи положень). Це пов’язано з установкою чотириступінчастих, а останнім часом і п’ятиступінчастих автоматичних коробок передач. У всіх типів важелів перемикання існують фіксатори діапазонів, які не дозволяють випадково перевести важіль з одного діапазону на інший. Ці фіксатори виконані у вигляді кнопки на ручці важеля або у вигляді направляючої щілини важеля.
На більшості сучасних автомобілів з автоматичною трансмісією в систему управління закладено декілька додаткових програм управління перемиканням передач. Для їх реалізації на приладовій панелі або поруч з важелем вибору діапазону розташована спеціальна кнопка або перемикач.
Економічна програма. Програма налаштована на забезпечення руху з мінімальною витратою палива. Рух автомобіля в цьому випадку носить плавний, спокійний характер.
Спортивна програма. Ця програма налаштована на максимальне використання потужності двигуна. Автомобіль в цьому випадку розвиває, в порівнянні з економічною програмою, значно більші прискорення.
Електронні блоки управління часто мають спеціальну програму рушання з місця на слизькій дорозі (зимова програма). Рушання при цьому, як правило, здійснюється з другої, або з третьої передачі.

основні переваги АКПП < /b>

  • збільшується комфортність водіння за рахунок плавного рушання з місця і перемикання передач; < / li>
  • Можна повністю зосередитися на водінні, знижується стомлюваність водія;
  • < li>запобігає виникненню перевантажень двигуна і ходової частини автомобіля через помилки водія, збільшується ресурсу двигуна;< / li>
    < li>автомобіль з АКПП обладнаний системою пасивної безпеки, яка не дозволяє завести двигун в положеннях РВД відмінних від “P» і “N”, а також запобігає мимовільному руху автомобіля при стоянці на нерівному майданчику, тому що витягти ключ із замка запалювання можна тільки в положенні РВД “p”;< / li>

  • Підвищується прохідність по піску, снігу і інших неміцним грунтів завдяки плавному підводу крутного моменту двигуна до провідним колесам, виключається можливість мимовільної зупинки двигуна.

< i>недоліки АКПП в порівнянні з механічною коробкою

    < li>нижчий ККД, що збільшує витрату палива;< / li>