Blog

Вплив куріння водія на безпеку дорожнього руху

Вплив куріння водія на безпеку дорожнього руху

Протягом багатьох років в нашій країні стабільно високий рівень дорожньо-транспортних пригод. Кожен на рік в автомобільних аваріях гинуть десятки тисяч людей. Сотні тисяч отримують травми різного ступеня тяжкості.

З метою забезпечення безпеки дорожнього руху та зниження смертності і травматизму на дорогах у нашій країні діє Федеральна цільова програма «Підвищення безпеки дорожнього движенфия в 2006-2012 роках». Програмою передбачено проведення 265 заходів, спрямованих на підвищення безпеки дорожнього руху. Комплексне виконання цих заходів дозволило зменшити число загиблих за перше півріччя 2008 року в порівнянні з тим же періодом минулого року на 10% – це говорить про ефективність вжитих заходів. Але цифри продовжують бути недозволено високими. У цих умовах вкрай важливо всебічно вивчити всі фактори, що негативно впливають на безпеку дорожнього руху і вжити заходів щодо їх усунення.

 

Чи впливає куріння водія на безпеку дорожнього руху? Японські експерти встановили, що куріння щороку стає причиною 1-2% від числа всіх автомобільних аварій, а французькі фахівці вважають, що ця цифра сягає 5%. Виходить, що з-за куріння водія за кермом автомобіля в нашій країні щорічно гине в автомобільних аваріях близько півтори тисячі осіб, життя яких можна було б врятувати, заборонивши куріння під час керування автомобілем.

Яким чином куріння може призвести до дорожньо-транспортної пригоди? Перш за все, слід пам’ятати, що за статистикою з вини водія відбувається близько 85% всіх автомобільних аварій. Отже, будь-який вплив на водія або відволікаючий його фактор являють собою велику небезпеку. Можна виділити три основні напрямки впливу куріння на підвищення аварійності на дорозі:

1. Відволікання уваги водія від керування автомобілем при прикуривании. Навіть досвідчений водій рефлекторно переводить очі на сигарету, що знаходиться при русі в периферичному полі його зору. Це вимагає часу (0,5-1,16 с.). При прикуривании необхідно визначити відстань від мови полум’я до сигарети, це вимагає конвергенції зору (націлювання обох очей на предмет). Середній час конвергенції становить 0,16 с. Слід пам’ятати, що при дозволеної в населеному пункті швидкості руху 60 км/год протягом однієї секунди автомобіль пробігає понад 16 м. Все це відстань палить водій проїде, цілком зайнятий прикурювання сигарети і, не бачачи того, що відбувається на дорозі.

2. Відволікання уваги водія і порушення режиму праці в силу бажання закурити. Деякі експерти в області залежно вважають тютюн найбільш сильним викликає залежність наркотиком, який знаходиться в одній групі з героїном і кокаїном.  При відсутності сигарети і бажанні закурити увагу водія повністю перемикається на думку про тютюн. У такому стані він являє собою небезпеку на дорозі і не може належним чином забезпечити безпеку дорожнього руху.

3. Негативний вплив тютюнового диму на стан здоров’я водія. Тютюновий дим містить чадний газ, фенол, анілін, синильну кислоту, хлорне вапно, азот, аргон, метан, ціаністий водень та інші шкідливі речовини. Згідно з сучасними даними, кількість компонентів в тютюновому димі складає 4720, в тому числі найбільш отруйних – близько 200. Вдихати тютюновий дим в чотири з гаком рази шкідливіше, ніж дихати вихлопними газами автомобіля, безпосередньо йдуть від вихлопної труби. Фільтр затримує лише 20% домішок, що містяться в тютюновому димі. В середньому досить близько 7 секунд після вдихання тютюнового диму, щоб нікотин досяг мозку.

Тютюновий дим робить негативний вплив на всі органи чуття водія. У процесі руху основним джерелом інформації про навколишнє оточення є зір. Сльозотеча від тютюнового диму не тільки відволікає увагу, але і знижує гостроту зору. Виникли від тютюнового диму сльозоточивість, почервоніння і набряклість повік призводять до хронічного запалення зорового нерва. Фахівцями встановлено, що при викурюванні однієї сигарети звужується поле зору, порушується кольоровідчуття і сприйняття найбільш важливих для водія кольорів – червоного і зеленого, знижується зорове сприйняття інформації з приладової панелі на 20%. При палінні відбувається патологія зорової кори. Нікотин викликає зміни в сітківці ока, в результаті – зниження чутливості до світла. У окулістів з’явилася нова назва сліпоти-тютюнова амбліопатія, яка виникає при зловживанні курінням. Таким чином, куріння значно погіршує сприйняття водієм зорової інформації, найбільш важливою при управлінні транспортним засобом. Крім того, при палінні в автомобілі на внутрішній стороні поверхні скла кабіни утворюється наліт, який знижує їх прозорість і погіршує видимість.

Слухове сприйняття як засіб отримання інформації є для водія другим за значенням після зорового. Стан клітин слухової кори у людей, що палять, абсолютно чітко і безперечно свідчить про потужне придушення і пригнічення їх функцій. Це відбивається на слуховому сприйнятті і відтворенні слухового образу у відповідь на звукове подразнення зовнішнього середовища, знижується слух в діапазоні розмовної мови. Курить водій позбавляється нормального функціонування другого за значимістю органу почуттів.

Куріння, як і вже заборонений до вживання при управлінні автомобілем алкоголь, негативно впливає на перебіг психічних процесів, порушує координацію рухів і мислення. Проведені дослідження показують, що викурювання однієї сигарети зменшує швидкість рухових реакцій на 25%. Куріння виснажує нервові клітини, викликаючи передчасне стомлення і зниження активує здібності мозку при вирішенні завдань логіко-інформаційного типу, необхідні для прогнозування дорожньої ситуації і запобігання ДТП.

Дослідження Н. Шаяхматова показують, що палить водій менш уважний, раніше втомлюється і в середньому порушує вимоги Правил дорожнього руху на 14% частіше своїх некурців. У перші 2 години і у тих і У інших відзначається зниження кількості помилок (період спрацьовування). Після 2 годин роботи у некурящих водіїв настає стабілізація (період стійкої працездатності), а потім поступове, незначне зниження кількості помилок і лише після 8 годин їх невелике збільшення. У курців водіїв період стабілізації взагалі відсутній і після 2 годин відзначається зростаюче збільшення помилок, особливо різко виражене після 8 годин роботи. Це свідчить про те, що у курців водіїв швидше розвивається стомлення, яке у поєднанні з негативним впливом нікотину та інших речовин, що містяться в тютюновому димі, знижує їх працездатність.

Таким чином, негативний вплив куріння за кермом автомобіля на безпеку дорожнього руху знайшло своє повне підтвердження. Період напіввиведення нікотину в тілі людини складає близько двох годин, тому утримання від сигарети перед виїздом в рейс і під час руху навіть кращого водія значно знижує негативний вплив тютюнового диму на організм людини і тим самим підвищує ймовірність безаварійного руху.